Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Γενικά Οικονομικά Νέα

Έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ- ΕΕΚΕ: Από καταναλωτές επιλογής σε καταναλωτές ανάγκης οι μισθωτοί

Αθήνα

 

Αυτά που μπορούν και όχι αυτά που θα ήθελαν καταναλώνουν στη συντριπτική πλειοψηφία τους οι μισθωτοί σήμερα, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ και της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, σε συνεργασία με την εταιρεία Αlco, το χρονικό διάστημα 18-25 Φεβρουαρίου.

 Από καταναλωτές επιλογής σε καταναλωτές ανάγκης οι μισθωτοί

(Φωτογραφία:  Shutterstock )

Ο περιορισμός των εισοδημάτων τους για πολλά χρόνια, μετέβαλλε τους μισθωτούς από καταναλωτές επιλογής σε καταναλωτές ανάγκης, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται σε ψυχολογικό και πρακτικό επίπεδο, σημειώνεται στην έρευνα που καταγράφει τις τάσεις κατανάλωσης των μισθωτών στην Ελλάδα, ενώ γίνεται και καταγραφή της διαχρονικής εξέλιξης των μισθών και των γενικότερων κριτηρίων που ορίζουν την καταναλωτική συμπεριφορά των μισθωτών. Διαπιστώσεις καταγράφονται και για την κατανάλωση στην πιο σημαντική εποχικά κατηγορία, αυτή των καλοκαιρινών διακοπών.

 

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η συρρίκνωση των εισοδημάτων συνεχίζεται μέχρι σήμερα με το 53% να δηλώνει σε επίπεδο έτους μείωση εισοδημάτων. Ωστόσο, ανακουφιστικό στοιχείο, είναι ότι για πρώτη φορά στην έρευνα, εμφανίζονται ενισχυμένες τάσεις σταθεροποίησης στα εισοδήματα των εργαζόμενων.

 

Ειδικότερα, σε επίπεδο έτους και όσον αφορά στα εισοδήματα, το 53% δηλώνει μείωση έναντι του 44% που δηλώνει σταθερότητα (από 70% και 26% αντίστοιχα τον Σεπτέμβριο), ενώ σε επίπεδο τριμήνου το Φεβρουάριο το 79% δηλώνει σταθερότητα (έναντι 66% τον Σεπτέμβριο) και μόνο το 18% μείωση.

 

Στο ερώτημα «τι προκάλεσε την μείωση στα εισοδήματά σας», που απευθύνεται σε όσους είχαν μείωση εισοδημάτων, το 73% απαντά ότι η μείωση στο εισόδημα οφείλεται στη μείωση του μισθού.

 

«Τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα»

 

Η ίδια εικόνα της σταθεροποίησης εμφανίζεται και στην εκτίμηση για την εξέλιξη των εισοδημάτων των εργαζόμενων στο επόμενο τρίμηνο.

 

Το ποσοστό που δηλώνει ότι δεν περιμένει αλλαγές φτάνει το 75% (έναντι 57% τον Σεπτέμβριο),

με το 9% να αναμένει αύξηση και μόνο το 16% μείωση (έναντι 40% τον Σεπτέμβριο).

 

Είναι φανερό ότι σε επίπεδο προσδοκιών, κυριαρχεί η αντίληψη ότι τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα, σχολιάζουν οι αναλυτές.

 

Αγοράζουν αυτό που μπορούν όχι αυτό που θα ήθελαν

 

Όσον αφορά στα επίπεδα κατανάλωσης των μισθωτών, από τις 17 βασικές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, στις 11 υπήρξε σταθερή δαπάνη από την πλειοψηφία των εργαζόμενων, ενώ στις υπόλοιπες 6 κατηγορίες η δαπάνη μειώθηκε.

 

Σταθερές, σχεδόν για όλους, έμειναν οι δαπάνες για καθαριστικά σπιτιού και είδη προσωπικής υγιεινής (89%), τηλεφωνία/ίντερνετ (86%), προϊόντα καπνού (80%), εκπαίδευση (74%) και τρόφιμα (73%), ενώ για περίπου 6 στους 10 για βενζίνη/πετρέλαιο, καλλυντικά, σοκολάτες/snacks και κρασί μπύρα.

 

Να σημειωθεί ότι τα ποσοστά είναι με βάση όσους μισθωτούς χρησιμοποιούν κάθε κατηγορία προϊόντων.

 

Είναι φανερό ότι η σχετική σταθεροποίηση των εισοδημάτων έχει οδηγήσει σε ανάλογη σταθεροποίηση και στις καταναλωτικές δαπάνες των μισθωτών, επισημαίνουν οι αναλυτές.

 

Και είναι επίσης φανερό, προσθέτουν, ότι η σταθερότητα αυτή είναι μεγαλύτερη στις κατηγορίες που θεωρούνται από τους μισθωτούς απαραίτητες: στα τρόφιμα, είδη προσωπικής υγιεινής, καθαριστικά, τηλεφωνία, εκπαίδευση, καύσιμα και ρούχα/παπούτσια.

 

Το παραπάνω συμπέρασμα επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς: για πρώτη φορά η συνολική δαπάνη κατανάλωσης αποτυπώθηκε σταθερή (49%) με το 19% των ερωτηθέντων να μιλά για αύξηση και το 31% για μείωση.

 

Μειωμένη δαπάνη παρατηρείται περισσότερο από μισθωτούς κατώτερης μόρφωσης 45-54 ετών, άνδρες με εισόδημα 1001 έως 1200 ευρώ, που κατοικούν στην Αττική.

 

Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι η σταθεροποίηση στις καταναλωτικές δαπάνες περνά μέσα και από το ότι το σύνολο σχεδόν των μισθωτών (95%) επιλέγει προϊόντα σε προσφορά, ενώ ένας στους δύο (46%) προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

 

Με άλλα λόγια, επιλέγουν κυρίως αυτό που μπορούν και όχι αυτό που θα ήθελαν, εξηγούν οι αναλυτές.

 

Μείωση στις δαπάνες ψυχαγωγίας

 

Αντιθέτως, μείωση αποτυπώνεται για μια ακόμη φορά στις δαπάνες ψυχαγωγίας, με το 51% να δηλώνει ότι έκοψε τις δαπάνες για διασκέδαση και ψυχαγωγία, και το 35% που εμφανίζει να κινείται σε σταθερά επίπεδα.

 

Τρώνε από τα έτοιμα

 

Η κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών των μισθωτών για ακόμη μια φορά στηρίχτηκε για τους μισούς (47%) σε ανάληψη καταθέσεων, ενώ το 16% αναγκάστηκε να δανειστεί.

 

Θηλιά στο λαιμό δάνεια και κάρτες

 

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα της έρευνας σε σχέση με τη δυνατότητα των μισθωτών να ανταποκριθούν σε δόσεις δανείων και καρτών.

 

Μόνο το 22% δηλώνει ότι μπορεί πάντα να ανταποκρίνεται, με το 30% να ανταποκρίνεται συνήθως, το 9% λίγες φορές και το 6% να μην μπορεί να ανταποκριθεί καθόλου.

 

Συνολικά η έρευνα, επισημαίνουν οι αναλυτές, αποτυπώνει για πρώτη φορά εικόνα σχετικής σταθεροποίησης εισοδημάτων και καταναλωτικής δύναμης των μισθωτών, σε χαμηλά όμως επίπεδα.

 

Σε σύγκριση με τα δύο ανάλογες έρευνες (του Ιουλίου και του Σεπτεμβρίου του 2014) η εικόνα είναι σαφώς βελτιωμένη, σε όλους τους δείκτες και όλα τα επίπεδα.

 

«Αυτό που δεν αλλάζει, είναι ότι οι μισθωτοί σήμερα, στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία τους, καταναλώνουν αυτά που μπορούν και όχι αυτά που θα ήθελαν» καταλήγουν οι αναλυτές.

 

*Η έρευνα έγινε με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων, σε τυχαίο δείγμα 1200 μισθωτών σε ολόκληρη τη χώρα.

 

Αργυρώ Τσατσούλη

 

Newsroom ΔΟΛ

f t g m

Τα τελευταία νέα