Copyright 2021 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (ΠΟΣΕΕΠΕΑ)

Νίκης 44, Αγία Φιλοθέη-Αμαρουσίου,

Τηλ. 2106840779, fax: 2106800823, poseepea@yahoo.gr

Αθήνα, 28/8/2008

 

Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΞΕΚΙΝΑ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑ 40% ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Σ’ ΑΥΤΗΝ !!!

 

 

Ο νέος νόμος περί Ειδικής Αγωγής που προωθεί το ΥΠΕΠΘ φαίνεται να έχει ως κύριο και μόνο μέλημά του την υποβάθμιση και τελικά τη διάλυση της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα.

Το προς ψήφιση την ερχόμενη εβδομάδα πολυδιαφημισμένο, από τον Υπουργό Παιδείας, νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή έχει ήδη κριθεί από τους διάφορους  φορείς, αλλά και την επιστημονική κοινότητα ως άνευ ουσίας και αντικειμένου, καθώς δεν κομίζει παρά ελάχιστα. Αναλώνεται σε «μετονομασίες» των ήδη υπαρχουσών δομών ειδικής αγωγής και ακυρώνει την εκπαιδευτική τους διάσταση, προτάσσοντας την οργανική αιτιολογία των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, από την αξιολόγησή τους και την αντιμετώπισή τους. Γι’ αυτούς τους λόγους έχει ζητηθεί η απόσυρσή του, ενώ φορείς όπως ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ήδη εκφράσει ανησυχίες ως προς το περιεχόμενό του.

Σήμερα, με τις τελευταίες «πινελιές» του Υπουργείου Οικονομικών, το νομοσχέδιο είναι επιπλέον και αντισυνταγματικό, καθώς αντίκειται στην επιταγή περί «ίσης μεταχείρισης» των εργαζομένων στον ίδιο εργασιακό χώρο. 

Βάσει του νομοσχεδίου αυτού, η Βουλή των Ελλήνων καλείται να ψηφίσει για πρώτη φορά δραστική μείωση μισθών δημοσίων υπαλλήλων, αυξημένων επιστημονικών προσόντων, αλλά ήδη χαμηλόμισθων, σε σύγκριση με συναδέλφους τους αντίστοιχων ειδικοτήτων σε άλλα υπουργεία (Υγείας, Δικαιοσύνης, Εργασίας).

Ο Υφυπουργός Παιδείας, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κατά τη συζήτηση του επίμαχου νομοσχεδίου (27/8/2008), δήλωσε ότι υπάρχει έλλειμμα 28 δισεκατομμυρίων € στον κρατικό προϋπολογισμό και αυτό πρέπει να καλυφθεί.

Αυτό, όμως, το έλλειμμα δεν εμπόδισε το Υπουργείο Παιδείας να περάσει νομοθετική ρύθμιση στις 22/5/2008, βάσει της οποίας, όλοι οι διοικητικοί υπάλληλοι της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΠΘ θα πάρουν 3.000 € εφάπαξ επίδομα και από 1/1/2009 θα τους καταβάλλεται επιπλέον μηνιαίο επίδομα ύψους 105 €.

Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά στο παράδοξο: επιστήμονες, όπως ψυχολόγοι, παιδοψυχίατροι, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές, ειδικοί σε θέματα κωφών και βαρηκόων μαθητών, ειδικοί σε θέματα μαθητών με τύφλωση ή μειωμένη όραση, σχολικοί νοσηλευτές, που εργάζονται σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και στα Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να βλέπουν να αφαιρούνται από τις αποδοχές τους, κατοχυρωμένα εδώ και μια 20ετία, επιδόματα ύψους 535 € μηνιαίως και ο μισθός τους να μειώνεται στα 800-900 €, κατατάσσοντάς τους ηθικά και μισθολογικά σε επίπεδο επικουρικού προσωπικού.

Όλες αυτές δε οι αδικίες συντελούνται ταυτόχρονα με τις εξαγγελίες τόσο του Υπουργού Οικονομίας (28/8/2008), όσο και του ίδιου του Πρωθυπουργού ότι εγγυώνται το εισόδημα των μισθωτών και ότι δεν πρόκειται να καταργηθούν επιδόματα.

Εντούτοις, το ζητούμενο για ακόμα μια φορά δεν είναι μόνο οι μισθολογικές απολαβές των εργαζομένων στην Ειδική Αγωγή, αν και τέτοιες μειώσεις βάζουν σε κίνδυνο τουλάχιστον 900 οικογένειες. Ειδικά, οι εργαζόμενοι στα Κ.Δ.Α.Υ. έχουν συνηθίσει να χρηματοδοτούν την καθημερινότητα της λειτουργίας των υπηρεσιών τους από το μισθό τους, καθώς η χρηματοδότηση αυτών των υπηρεσιών δεν συμπεριλαμβάνεται στον Προϋπολογισμό του ΥΠΕΠΘ και αυτή έχει μετακυλιθεί στις Νομαρχίες, χωρίς να αποδίδονται και τα ανάλογα κονδύλια.

Το ζητούμενο είναι τι κρύβεται πίσω απ’ αυτές τις μισθολογικές μειώσεις. Γιατί είναι προφανές ότι τα ελλείμματα του Κρατικού Προϋπολογισμού δεν πρόκειται να μειωθούν από τους 700-900 θιγόμενους υπαλλήλους του ΥΠΕΠΘ, ενώ, ταυτόχρονα δίνονται σε άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων νέα επιδόματα και αποζημιώσεις.

Το Νομοσχέδιο αυτό, σύμφωνα με τις συνεχόμενες διθυραμβικές δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας προωθεί «καινοτόμες» ιδέες και επιφέρει μεγάλες «αλλαγές» και «μεταρρυθμίσεις» στην Ειδική Αγωγή. Ωστόσο, η «καινοτομία» του νομοσχεδίου αυτού περιορίζεται στα εξής σημεία:  

α) στη μετονομασία της «Ειδικής Αγωγής» σε «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση»,

β)στη μετονομασία των Κέντρων Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.) μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (Κ.Ε.Δ.Δ.Υ.),

γ) στην υποχρεωτική συμμετοχή των παιδοψυχιάτρων-παιδονευρολόγων στη διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών όλων των μαθητών, ακυρώνοντας έτσι τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, συρρικνώνοντας την Ειδική Αγωγή στην οργανική αιτιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών και καθιστώντας δυσκίνητα και αναποτελεσματικά τα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ.-Κ.Δ.Α.Υ.,

δ) στην «υποχρεωτικότητα» της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, χωρίς, όμως, να προσδιορίζει τον τρόπο που θα γίνει αυτό εφικτό.

            Ταυτόχρονα, προωθούνται ρυθμίσεις, που μόνο ερωτήματα προκαλούν, όπως, π.χ. η τοποθέτηση των αποφοίτων των Τμημάτων Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής (μη παιδαγωγικές σχολές) σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και μετά μια τριετή θητεία επιτρέπεται η μετάθεσή τους στα ΚΕΔΔΥ (Κ.Δ.Α.Υ.), για να κάνουν διαφοροδιαγνώσεις ως προς το είδος των μαθησιακών δυσκολιών που συναντούν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η σύσταση Εθνικού Φορέα Πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής νοηματικής γλώσσας και της γραφής Braille με την επονομασία «ΕΝΟΡΑΣΙΣ». Ο φορέας αυτός αποτελείται από 7μελή επιτροπή, στην οποία οι  συμμετέχοντες δεν είναι απαραίτητο να είναι εξειδικευμένοι σε θέματα κωφών και τυφλών μαθητών, αλλά γενικώς «να είναι της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης» ή απλώς να είναι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του ΥΠΕΠΘ, με βαθμό Α΄ !!! 

            Επίσης, μετονομάζονται Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής σε Ειδικά Γυμνάσια, Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια κ.λπ., με ισότιμους με τη γενική εκπαίδευση τίτλους σπουδών, χωρίς να προσδιορίζεται ούτε το περιεχόμενο εκπαίδευσης, αλλά κυρίως, ούτε το γνωστικό, αντιληπτικό και λειτουργικό προφίλ των μαθητών προς τους οποίους αυτές θα απευθύνονται.

            Ακόμα και τα θετικά σημεία του νομοσχεδίου (γιατί υπάρχουν και τέτοια) χαρακτηρίζονται από τέτοια αοριστία, ώστε να μην είναι υλοποιήσιμα.

            Καμία νύξη δε γίνεται στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρίες στη γενική εκπαίδευση, παρά μόνο δίνεται πλέον η δυνατότητα συνοδείας στα γενικά σχολεία των μαθητών με κινητικές αναπηρίες από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (απόφαση ομολογουμένως πολύ θετική για τα παιδιά αυτά).

            Καμία νύξη δε γίνεται για την ενσωμάτωση και εκπαίδευση μαθητών με σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς εξ αιτίας του παθογενούς οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος στο οποίο διαβιούν.

            Καμία νύξη δεν υπάρχει για τις στρατιές των μαθητών με σοβαρότατες μαθησιακές δυσκολίες που καταφθάνουν στην Α’ τάξη του γυμνασίου, χωρίς να έχουν κατακτήσει βασικές δεξιότητες ανάγνωσης-γραφής και αρίθμησης.

            Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (το συνδικαλιστικό όργανο των θιγόμενων απ’ αυτό το νομοσχέδιο επιστημόνων) έχει καταθέσει επανειλημμένως προτάσεις που αφορούν τη βελτίωση τόσο της Ειδικής Αγωγής, όσο και της Γενικής Εκπαίδευσης. Τα μέλη της που εργάζονται στα Κ.Δ.Α.Υ. και αξιολογούν, κυρίως, μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες που φοιτούν στα γενικά σχολεία έχουν επισημάνει στην ηγεσία του ΥΠΕΠΘ τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν στα γενικά σχολεία.

            Έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις τόσο για την ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρίες στα γενικά σχολεία, όσο και για την ομαλή πρόοδο και εκπαίδευση των μαθητών με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες. Μερικές απ’ αυτές είναι:

  1. Η δημιουργία Μονάδων Πρώιμης Παρέμβασης για βρέφη με αναπηρίες στελεχωμένα από πλήρη διεπιστημονική ομάδα, οι οποίες θα παρέχουν τόσο στήριξη και εκπαίδευση των γονέων στις ειδικές ανάγκες των παιδιών τους, όσο και προγράμματα αποκατάστασης των ίδιων των βρεφών.
  2. Η δημιουργία Μονάδων Φροντίδας παιδιών με σοβαρές πολυαναπηρίες, τα οποία χρειάζονται εκπαίδευση σε δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης. Τα παιδιά αυτά σήμερα βρίσκονται εκτός δημόσιων εκπαιδευτικών πλαισίων, καθώς η κατάστασή τους απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και προσωπικό που δε διαθέτουν τα Ειδικά Σχολεία.
  3. Η δημιουργία-λειτουργία ολιγομελών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής στα γενικά σχολεία, στα οποία θα φοιτούν μαθητές που σήμερα βρίσκονται στα Ειδικά Σχολεία, σε πλήρες σχολικό ωράριο, ώστε να ενισχυθεί η κοινωνική ένταξη και οι προσλαμβάνουσες των παιδιών αυτών.
  4. Τα σημερινά Τμήματα Ένταξης των Δημοτικών Σχολείων να καλύπτουν αποκλειστικά τις ανάγκες των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες.
  5. Η επέκταση του θεσμού των Τμημάτων Ένταξης και στα Γυμνάσια, ώστε οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να λαμβάνουν την απαραίτητη εκπαιδευτική στήριξη.
  6. Η δημιουργία προπαρασκευαστικής τάξης στο Δημοτικό Σχολείο για μαθητές που δε διαθέτουν την απαιτούμενη μαθησιακή ετοιμότητα για να προσεγγίσουν την διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής.
  7. Η δημιουργία προπαρασκευαστικής τάξης και για τους μαθητές του Γυμνασίου που δεν διαθέτουν την γνωστική εκείνη ετοιμότητα που απαιτείται στην Β/θμια Εκπ/ση.
  8. Η δημιουργία ειδικών βιβλίων, κατάλληλων για μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία) ή με διαταραχές του λόγου.
  9. Η πρόβλεψη δια νόμου κατάλληλων μεθόδων εξέτασης-αξιολόγησης για όλες τις μορφές των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (διαταραχές του λόγου, σοβαρές νευρολογικές ή ψυχικές παθήσεις κ.λπ), ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν την κατάλληλη εκπαιδευτική αντιμετώπιση.
  10. Η λειτουργία μιας πλήρους διεπιστημονικής ομάδας στα Κ.Δ.Α.Υ.-ΚΕΔΔΥ (εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, κοιν. λειτουργός, ψυχολόγος, λογοθεραπευτής) ανά 2.500 μαθητές, ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στις αξιολογήσεις τους και να μπορεί να υπάρχει ουσιαστική υποστήριξή τους.

 

            Το ΥΠΕΠΘ, όμως, δε φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι οι κοινωνικο-οικονομικές και οικογενειακές συνθήκες στις οποίες μεγαλώνει ο σημερινός μαθητικός πληθυσμός είναι παντελώς διαφορετικές από αυτές που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Δε φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι το σχολείο που υποδέχεται και εκπαιδεύει τα σημερινά παιδιά, είτε ανήκουν στην κατηγορία των μαθητών με ειδικές ανάγκες, είτε όχι, έχει ανάγκη από μια διαφορετική προσέγγιση της εκπαίδευσης και διαφορετικές μορφές και δομές εκπαίδευσης

Αυτή η διαφορετική προσέγγιση μόνο με τη συνεργασία πολλών ειδικοτήτων μπορεί να γίνει εφικτή. Μπορεί να γίνει εφικτή μόνο με ευελιξία στις δομές και στους τρόπους και μεθόδους διδασκαλίας, Μόνο με την ένταξη ειδικών, όπως οι ψυχολόγοι, οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής στη γενική αγωγή, μπορεί η Εκπαίδευση στην Ελλάδα να γίνει μια εκπαίδευση της ενσωμάτωσης και όχι του αποκλεισμού.

            Αντ’ αυτού το ΥΠΕΠΘ, με ιδιαίτερη ακαμψία εμμένει στο να υποβαθμίσει το προσωπικό αυτό, μειώνοντας το μισθό του, ενώ γνωρίζει εκ προοιμίου ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι αντισυνταγματική και θα καταρριφθεί δικαστικά.

            Η εμμονή αυτή δεν μπορεί αλλιώς να ερμηνευτεί παρά ως απαρχή για την κατάργηση των συγκεκριμένων επιδομάτων και στους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, για την υποβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών στη Δημόσια Ειδική Αγωγή και την ακόμη μεγαλύτερη διοχέτευση αυτών των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στον ιδιωτικό τομέα.

            Δεν μπορεί η Πολιτεία να μιλά για υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή όταν πλήττει ηθικά και μισθολογικά το προσωπικό που υπηρετεί σ’ αυτήν. Δεν μπορεί να μιλά για αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής όταν δε στηρίζει πραγματικά καινοτόμες πρωτοβουλίες και προτάσεις. Δεν μπορεί να μιλά για Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση όταν υποβαθμίζει τις υπηρεσίες εκπαίδευσης και τους υποστηρικτικούς θεσμούς της.

            Καταλογίζουμε στον Υπουργό Παιδείας αδυναμία να προστατέψει το κύρος, την αξιοπρέπεια, την ισότητα του προσωπικού των ΣΜΕΑ και Κ.Δ.Α.Υ. και κυρίως την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών προς τους μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

(1644 λέξεις)

 

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

          Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                   Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ                                ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΜΑΡΙΑ

 

 

Τηλ. επικοινωνίας: Παπαευθυμίου Δημήτρης: 6972056448

                                Βούγιας Βασίλης: 6974714206

           

 

Greek Bulgarian Danish Dutch English Filipino Finnish French German Italian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Spanish Swedish
f t g m

Τα τελευταία νέα

Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νέο Πρόγραμμα Συνεργασίας Interreg VI-A "Greece-Bulgaria 2021-2027”

9

Read more ...

4ο EU Jobs and Mobility Roadshow - Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου

Α

Read more ...

Ο ρόλος των Υποδομών Μεταφορών ως μέρος ενός ανθεκτικότερου μοντέλου ανάπτυξης

9

Read more ...

Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η Google Ελλάδος ενώνουν δυνάμεις για να στηρίξουν​ τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου

2

Read more ...

Διαδικτυακά εργαστήρια στους τομείς Κοινωνικής Ένταξης και Απασχόλησης

7

Read more ...